קווים מנחים לכתיבת עבודת סמינריון עיוני
סמינריון עיוני אינו מוכר לכולם, כאשר רובנו נתקלים במונח עבודת סמינריון אנחנו בדרך כלל חושבים על עבודת סמינר כמותית או עבודת סמינר איכותנית.
אולם מה שהרוב אינם יודעים כי קיימים סמינריונים אחרים שאינם בהכרח כמותיים או איכותניים, אחד מהם הוא הסמינריון העיוני.
סמינר עיוני הינו עבודת סמינר העוסקת ביישום תיאוריה או מספר תיאוריות על נושא מסוים.
במאמר זה, נסייע לכם להבין כיצד כותבים סמינריון עיוני בקלות ומהי מטרתו?
בואו נתחיל!
מטרת עבודת סמינריון עיוני
מטרת העבודה היא להציג נושא בעל חשיבות אקדמית ומדעית מפרספקטיבה חדשה, אותה פרספקטיבה נגזרת מהתיאוריה.
אם מתייחסים לנושא בפשטות, סמינריון עיוני הוא עבודה אקדמית בה עושים יישום תיאורטי על נושא מסוים.
נשאלת השאלה, מדוע באקדמיה זקוקים לסגנון מחקר כמחקר עיוני?
התשובה לשאלה הזו תלויה במגוון האינטלקטואלי שקיים באקדמיה. זאת אומרת שהאקדמיה היא מוסד חברתי שהאידיאולוגיה שלו היא להרחיב את הידע המדעי שבעולם.
אותה הרחבה יכולה להיות בכמה אופנים, אחד מאופנים אלו הוא הסמינריון העיוני.
איך כותבים סמינריון עיוני?
קודם כל חשוב להבין שסמינר עיוני הוא מחקר בו נעשה יישום של תיאוריה מסוימת או מספר תיאוריות על נושא מסוים.
בשונה ממחקרים בהם המטרה היא ללמוד על נושא באמצעות ניסויים מדעיים או שאלוני עומק, בעיוני המטרה היא ניתוח טוב של הנושא על ידי אותה תיאוריה או מספר תיאוריות.
לכן לפני בכלל שמתחילים לכתוב את הסמינריון צריך לדעת מהי תיאוריה.
מהי תאוריה?
תיאוריה היא סכימה של כמה רעיונות שמטרתה היא להסביר נושא מסוים.
כמו כן, בתיאוריה ניתן למצוא הגדרות, הסברים וחוקים שנועדו להסביר נושאים מסוימים בעלי חשיבות חברתית או פוליטית.
לכן בהתייחס לסמינריונים עיוניים, אלו סמינריונים בהם התיאוריה מסבירה נושא מוכר מזווית חדשה לא מוכרת.
אז לאחר שהובן שסמינר עיוני הוא סמינר שונה מסמינרים אחרים ובו נעשה שימוש בתיאוריה או תיאוריות. השלב הבא הוא להבין בדיוק איך כותבים עבודה שכזו.
הכתיבה היא לא מורכבת מדיי ולא שונה מדיי מכתיבה של סמינריונים אחרים.
בחירת נושא מתאים
הכי חשוב, לפחות בהתחלה הוא לבחור נושא שמתאים לערוך עליו מחקר מדעי ולאחר מכאן לחפש תיאוריות שיתאימו לאותו נושא.
ברוב הקורסים בהם נדרשת עבודת סמינריון עיוני, המרצים יקלו על הסטודנטים ויקבעו נושאים מראש שבהם ניתן לכתוב עבודה.
לכן מה שנותר בעצם לסטודנטים לעשות הוא לקרוא כמה שיותר על התיאוריה וכמה שיותר על הנושא ולנסות למצוא נקודות חיבור באופן עצמאי. ברגע שנמצאת אותה נקודה, ניתן להתחיל במלאכת הכתיבה.
לסיכומו של עניין
למרות שסמינריון עיוני הוא סמינר ששונה למדיי מהסמינרים האחרים, תכליתו היא עדין ליצור ידע חדש.
כמו כן, ייחודו של סמינר זה הוא באופן בו תיאוריה מסוימת יכולה להסביר רעיון כל שהוא מפרספקטיבה חדשה לחלוטין.
לכן על מנת לכתוב עבודה שכזו, יש לקרוא כמה שיותר חומרים על הנושא ועל התיאוריה שנבחרה ולנסות לשזור אותם אחד בשנייה רעיונית.
למידע נוסף וטיפים חשובים, עקבו אחרינו גם בעמוד הפייסבוק.